Sejadah basah

Salam alayk,
Post kali ini lebih berkisar kepada perihal sejadah, telekung, kain sembahyang dan air mata. Tahu x apa kaitan semuanya ini?
Banyak kaitannya, dan amatlah common.

Ya Allah. Sebagai manusia yang kerdil, ana pasti, ramai antara kita yang dah berbanjir sejadahnya debanjiri air mata kerana merintih kepada Allah.

Tahukah korang, bila kita merintih pada Allah itu adalah waktu terbaik sebenarnya untuk berehat? Masa itu kira macam chitchat la, tapi lebih kepada merintih sayu mengharapkan keredhaan Allah serta memohon petunjuk Allah. Umat zaman sekrang ni, bila ada masalah je, terus tulis kat fb, kutuk2 maki2. Pastu ajak kawan2 ngumpat hal2 yg x patut sebab sakitnya hati. Apa kata, bila kita ada masalah camtu, kita merintih pada Allah?

Sebagai contoh, kita ada terasa hati pada seseorang, kita takyahlah nak sindir2 dia dan marah2 dia, tapi kita memohon pada Allah akan petunjuk dan kesabaran. Sebab, kau marah org tu teruk mana pun, yang pegang hati dia Allah.Jadi, mengadulah pada Allah akan sakitnya hati kau tu, semoga mendapat kekuatan dari doa itu.

Waktu lepas solat tu, terasa seperti semakin dekat dengan Allah dan sangat relax time tu. Seperti ada pelindung yang datang "ramai" sangat di sekeliling kita, yang menjaga kita. Cubalah. Best.
Time tu, memang kalau berdoa pun pasti akan terasa sayu je, mudah sangat menangis.
Ustaz ada kata, orang yang mudah menangis ni hatinya lembut. :)

:))))
Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Budi Bahasa Budaya Kita
AMARAN-Amalkan prilaku,tutur-kata yang elok dalam komen anda.