Dakwahku duniaku

Hidupku untuk dakwah dan sebarkan ilmu. Itu juga salah satu sumber kekuatan dalam hidup.
Indeed. Kita sebagai golongan senior2 ni, kadangkala kurang sabar melayani kerenah adik2 yang baru menjelajah ke dunia dnt. Kerenah yang kadangkala menyakitkan hati dek kerana tabit mulut laser yang masih belum terkikis.

Alhamdulillah, banyak belajar dari perkara2 sebegini. Sebagai orang yang diuji kesabarannya, memang rasa nak marah sangat pabila ada yg biadap dengan sengaja dalam perbualan. 
Memang tak boleh nak sorokkan kemarahan itu, mesti akan ada rasa nak tgur direct2 pada mereka.
Namun, demi nak "menarik" aka menggoda mereka supaya suka dengan tarbiyyah, sabor je la.


Kata seorang sahabat, raikan je terlebih dahulu. Jangan tegur direct, sabar dulu, cari medium lain untuk menegur supaya mereka suka dan tidak lari dari godaan kita ini. krik3..

Haruslah belajar, belajar buat muka tak makan saman, hati kental bak selut tebal, dan ignorance tahap dewa pada perkara2 remeh ni. (kenyataan ni mungkin kurang difahami, mohon adik2 yg x faham jgn ikut). Hati kena kuat, kena tepis kiri dan kanan segala perasaan terasa hati dengan kebiadapan adik2 dan berlapang dada bak kata naqibah..cehwah!! 

Usah tunjuk di wajah yg kita terasa la bagai...haish, payoh gok jd musafir dunia ni...huhu...
Just go on. 
Kadang2, sebagai mutarabbi pun, kita ada gak terasa dengan murabbi kita kan? 
Bersangka baik, murabbi tak bermaksud nak layan kita macamtu, dan sentiasa percaya, murabbi ni insan2 terpilih yang didatangkan khas buat kita, untuk kita muhasabah diri kita balik.
Pernah sahabat kata, murabbi ni cerminan mutarabbi nye weh. Indeed, kadang2, mutarabbi tu duk ikut perangai murabbinya juga, kadang2 personaliti mereka tu sama je..hehe..ibarat cerminan pada satu sama lain pula..hikhik...

Moralnya, cerminlah diri sendiri sebelum menunding pada seseorang :D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Budi Bahasa Budaya Kita
AMARAN-Amalkan prilaku,tutur-kata yang elok dalam komen anda.